Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRZEDSZKOLA NR 52 W  SOSNOWCU   NA LATA 2014 – 2019

Podstawa prawna:

  1. Ustawia o systemie oświaty z 7 września 1991 z późn. zmianami
  2. Rozporządzeniem  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
  3.  Rozporządzenia MEN z dnia z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
  4.  Nierozłączną częścią Koncepcji Pracy Przedszkola  Nr 52 jest Statut i Roczny Plan Pracy Przedszkola

O PRZEDSZKOLU

Przedszkole Miejskie Nr  52 jest zlokalizowane przy ul. Witkiewicza 1 i Okrzei 56 w Sosnowcu, Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina  Sosnowiec, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest  Śląski Kurator Oświaty. Funkcję dyrektora pełni  od  2004r  mgr Renata Gruba.

Przedszkole jest parterowym budynkiem otoczonym   przestrzennym ogrodem, w którym dzieci mogą się bezpiecznie i spokojnie bawić.  Duża wagę przywiązujemy do estetycznego wyglądu wnętrza pomieszczeń jak również otoczenia. W przedszkolu znajdują się  przestronne, widne sale zajęć z węzłem sanitarnym,  szatniami, pomieszczeniami gospodarczymi, które są  doskonale wyposażone  w potrzebne pomoce dydaktyczne, kąciki zabaw, zabawki oraz meble dostosowane do wieku dzieci. Z każdej sali jest wyjście na tras i ogród przedszkolny.
Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku  do piątku z wyjątkiem przerw ustalonych  z organem  prowadzącym. W godzinach od 600 do 1700 przy ulicy Witkiewicza 1 , godzinach od 700 do 1600 przy ulicy Okrzei 56.
W czasie godzin pracy  placówki odbywają się zajęcia planowane i inicjowane przez nauczycielki oraz podejmowane z inicjatywy dzieci.
Przedszkole Miejskie Nr  52 w Sosnowcu prowadzi nieodpłatną działalność  wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczą w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy ustalone przez Organ Prowadzący.
Placówka prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności. Podstawą zgłoszenia dziecka  do Przedszkola jest „karta zgłoszenia dziecka”.
Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną  kadrę  pedagogiczną oraz przyjazny dzieciom personel administracyjno – obsługowy.
Wszyscy pracownicy Przedszkola dostrzegają ważną rolę  edukacji przedszkolnej w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie  personelu pedagogicznego oraz administracyjno – obsługowego Przedszkola umożliwia systematyczny rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania  na miarę Przedszkola XXI wieku.

Dziecko chce być dobre
Je
śli nie umie – naucz
Je
śli nie wie – wytłumacz
Je
śli nie może – pomóż”

Janusz Korczak

 

CELE I ZADANIA  PRZEDSZKOLA

PRZEDSZKOLE

  1. Dba aby wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole poprzez realizację  podstawy programowej, programów własnych, osiągnięć wychowawczo – edukacyjnych dzieci.
  2. Stwarza warunki zaspakajania potrzeb edukacyjnych do rozwoju osobowego i ekspresji oraz aktywności twórczej dzieci z wykorzystaniem ich indywidualnych predyspozycji.
  3. Zapewnia swoim wychowankom bezpieczeństwo i stwarza atmosferę akceptacji.
  4. Wprowadza dzieci w świat wartości patriotycznych ,proekologicznych i szacunku do swojej małej ojczyzny.
  5. Umacnia więzi rodzinne poprzez poznawanie i pielęgnowanie tradycji.
  6. Kształtuje prawidłowe postawy prozdrowotne.

WIZJA

 PRZEDSZKOLE:

  • przyjazne dziecku, rodzicom i środowisku;
  • miejsce bezpiecznej i radosnej zabawy;
  • gwarancja sukcesu na kolejnym szczeblu edukacji
  • miejsce do rozwijania spontanicznej ekspresji, twórczości i kreatywności uczuć i myśli;
  • miejsce kształtowania zdrowego i bezpiecznego stylu życia;

MISJA

W naszym przedszkolu dziecko:

  • znajduje możliwość indywidualnego rozwoju poprzez działalność zabawową i edukacyjną;
  • Rozwija aktywność twórczą;
  • Rozwija zainteresowania muzyką, kultura i sztuką;
  • Zdobywa wiedzę i umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu w życiu dorosłym;
  • Spontanicznie i kreatywnie wyraża własne myśli
  • Poznaje zasady prawidłowych nawyków żywieniowych;
  • Czuje się bezpieczne w życzliwej atmosferze.

MODEL  ABSOLWENTA

Dziecko:

Wykazuje:

  1. życzliwość i otwartość wobec ludzi;
  2. motywację do uczenia się;
  3.  umiejętność przyswajania wiedzy o świecie społecznym przyrodniczym i technicznym.
  4. wytrwałość i koncentrację podczas pracy;
  5. umiejętność radzenia sobie ze stresem;
  6. umiejętność współdziałania z rówieśnikami;
  7. tolerancję i akceptację wobec odmiennych postaw i przekonań;
  8. samodzielność w  czynnościach samoobsługowych;
  9. wrażliwość na potrzeby innych;

Posiada:

  1. poczucie własnej wartości;
  2. zdolność do porozumiewania się z  innymi w sposób zrozumiały;
  3. wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia;
  4. podstawową wiedzę o świecie przyrodniczym, społecznym i technicznym;

Umie:

  1. cieszyć się z własnych osiągnięć;
  2. odczuwać satysfakcję z wykonywanych samodzielnie zadań;
  3. troszczyć się o własne zdrowie;

Rozumie, zna:

  1. prawa i obowiązki dziecka;
  2. zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie własne i innych;
  3.  zasady zdrowego żywienia;
  4.  zasady kultury współżycia i współdziałania w społeczeństwie;
  5.  symbole narodowe oraz  kulturę i dziedzictwo regionu;
  6. potrzebę szanowania środowiska przyrodniczego;

Poszukuje:

  1. nowej wiedzy;
  2. doświadczeń;
  3. inspiracji do pracy twórczej;
  4. nowych zainteresowań;

Działa:

  1. kreatywnie i twórczo;
  2.  samodzielnie;
  3. zgodnie z własnymi potrzebami;

Nie obawia się:

  1. wyrażać własne uczucia;
  2. wykazywać inicjatyw e w działaniu;
  3. reprezentować swoją placówkę i grupę rówieśniczą na zewnątrz;
  4. prezentować swoje pomysły i osiągnięcia edukacyjne;
  5. kontaktu z tym co nowe i nieznane;

SYSTEM WARTOŚCI

  • Twórczość
  • Wytrwałość
  • Szczęście
  • Odwaga
  • Doskonałość
  • Piękno

METODY

Do  realizacji obowiązujących treści programowych wykorzystujemy elementy następujących nowatorskich i aktywnych metod:

  • Zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej E. Gruszczyk – Kolczyńskiej;
  • Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
  • Gimnastyka ekspresyjna R. Labana;
  • Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów
  • Pedagogika Zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i animatoró1.KLANZA;
  • Kinezjologia Edukacyjna Denissona;
  • Metoda Dobrego Startu;
  • Metoda I. Majchrzak
  • Aktywne Słuchanie Muzyki wg B. Strauss;

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

CELE:

  1. dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego;
  2. poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami;
  3.  zapoznanie z obowiązującymi  dokumentami i realizowanymi programami na placówce;
  4. przekazanie informacji na temat osiągniętego poziomu gotowości szkolnej dziecka 6 –  letniego oraz osiągnięć psychorozwojowych w poszczególnych grupach wiekowych;
  5. wspieranie w rozpoznawaniu przyczyn oraz  trudności wychowawczo – dydaktycznych ;
  6.  wzmacnianie więzi rodzinnych;
  7. włączanie rodziców do żucia przedszkola i grupy;
  8. pedagogizacje rodziców  w celu podnoszenia świadomości edukacyjnej;

FORMY:

  1. Zebrania ogólne z Rodzicami oraz z Radą Rodziców;
  2. Zebrania grupowe w poszczególnych grupach wiekowych;
  3. Konsultacje indywidualne:
  4. Informacje na stronie internetowej przedszkola;
  5. Prowadzenie „Kącika dla Rodziców – prezentacja prac;
  6. Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców i dni otwartych;
  7. Organizowanie uroczystości przedszkolnych, imprez, akcji charytatywnych z udziałem rodziców;
  8. Zachęcanie rodziców do włączania się w organizację imprez , konkursów, wycieczek;
  9. Angażowanie rodziców w prace użyteczne na rzecz grupy i przedszkola;

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI

CELE:

  1. Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci;
  2. Kształtowanie postaw społeczni pożądanych;
  3. Promocja placówki w szerszym środowisku;
  4. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych;
  5. Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych;
  6. Uwrażliwienie na potrzeby innych;
  7. Rozwijanie postawy altruistycznej;
  8. Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz placówki i wychowanków

WSPÓŁPRACA Z PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI:

  1. Sosnowieckie Przedszkola.
  2. Biblioteka Miejska oddział „Środula” , „Ostrogórska” w Sosnowcu
  3. Szkoła Podstawowa Nr 16 w Sosnowcu;
  4. Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 2 w Sosnowcu

INNE INSTYTUCJE:

  1. Muzeum Straży Pożarnej w Mysłowicach;
  2. Muzeum Schoena Sosnowiec
  3. Teatr Dzieci Zagłębia im J. Dormana w Będzinie;
  4. Teatr Zagłębia w Sosnowcu
  5. Grota solna „Nemo- Dąbrowa Górnicza
  6. Hospicjum św. Tomasza w Sosnowcu
  7. Nadleśnictwo „Siewierz”
  8. Bawialnia „ Kubuś” w Sosnowcu
  9. Schronisko dal Bezdomnych zwierząt w Sosnowcu Milowice.
  10. Śląski Ogród Zoologiczny w Chorzowie;
  11. Kino „Helios” w Sosnowcu;
  12. Muzeum chleba w Radzionkowie;
  13. Egzotarium
  14. Miejska Komenda Policji;

PROMOCJA PLACÓWKI

Działania promocyjne naszej placówki obejmują:

  • dbałość o pozytywny wizerunek przedszkola w szerszym środowisku;
  • prezentowanie życzliwej postawy wobec nowych klientów  przez wszystkich pracowników
  • – publikacje prasowe, internetowe i  na tablicy ogłoszeń  dotyczące wydarzeń z życia przedszkola;
  • organizacja uroczystości oraz akcji charytatywnych;
  • publikacje prasowe oraz internetowe dotyczące wydarzeń z życia przedszkola;
  • prezentacje działań i wydarzeń na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń przedszkola;
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz  i na zewnątrz budynku;
  • udział w ogólnopolskich programach edukacyjnych;
  • interesownie się dalszymi losami absolwentów placówki;
  • współpraca ze studentami ( praktyki studenckie);
  • udział w akcjach  ogólnopolskich:
    1. Góra Grosza;
    2. Zbieramy zużyte baterie Polska Grupa Recyklingu PROEKO;
    3. Zbiera nakrętki;
    4. Pola Nadziei;
    5. Ciastko Nadziei;
    6. Kartka Bożonarodzeniowa;
    7. Kartka Wielkanocna;
    8. Sprzątanie Świata;
    9. Marzycielska Poczta;
    10. Cała Polska Czyta Dzieciom