PROGRAMY WŁASNE

„PRZEDSZKOLE CI POWIE, JAK ZADBAĆ O ZDROWIE”

W latach 2020 – 2025 we wszystkich grupach wiekowych jest realizowany program promocji zdrowia pt. „Przedszkole ci powie, jak zadbać o zdrowie” z zakresu edukacji zdrowotnej.

Celami programu są:
– kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych,
– zdobywania wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zdrowego odżywiania i trybu życia,
– doświadczania świata poprzez wszystkie zmysły,
– przełamywania barier w kontakcie z tym, co nieznane i nowe,
– wdrażanie do przestrzegania zasad higieny, kultury, zachowania przy stole, szacunku dla zdrowia,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– czerpanie radości z aktywnego uczestniczenia w zajęciach, zabawach i ćwiczeniach.

Program obejmuje trzy następujące moduły, które zawierają treści programowe:
I. „MY O SIEBIE DBAMY I OTOCZENIE SPRZĄTAMY”
– Kształtowanie nawyku mycia zębów
– Rozwijanie umiejętności nawyku mycia rąk
– Dbanie o zmysły
– Wdrażanie do utrzymania porządku wokół siebie

  1. „DZIECI NIE JEDZĄ ŚMIECI”

    – Promowanie zdrowego odżywiania

    – Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków

    – Przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw

    – Dostrzeganie roli i zasad bezpiecznego wykorzystania urządzeń gospodarstwa domowego

III. „WIĘCEJ RUCHU DLA MALUCHÓW”
– Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
– Uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych
– Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
– Zabawy na świeżym powietrzu

Cele programu są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Do realizacji w/w celów posłużą metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Metody pracy:
• czynne ( samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, zadań, ćwiczeń)
• słowne (rozmowa, objaśnienia, instrukcje)
• percepcyjne ( pokaz, obserwacja, przykład)
• przekazu niezbędnej wiedzy
• organizacji środowiska
• pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych
• pobudzania zachowań, które sprzyjają zdrowiu
• aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
• elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia bajką”
• metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
• elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA

Formy:
codzienne kształtowanie zdrowych oraz higienicznych nawyków w czynnościach samoobsługowych, pogadanki, uroczystości, udział w programach ogólnopolskich, instruktaż, zabawy dydaktyczne, konkursy, działania praktyczne, wycieczki, warsztaty kulinarne z rodzicami, zajęcia otwarte, ćwiczenia gimnastyczne, zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych, zawody sportowe.

,,MAŁY ZUCH”

Mam dwie rączki i dwie nóżki,
małą główkę i paluszki.
Mam ramionka i mam brzuch.
Taki ze mnie MAŁY ZUCH![1]

„Mały zuch” (Gabriela Gąsienica)
„Ten dzień był inny niż wszystkie do tej pory… Franuś trzymał mamusię mocno za rękę, stali przed kolorowym budynkiem. To wielki dzień – pierwszy dzień Frania w przedszkolu. Mama, tata, ciocia Ula i babcia Zosia też kiedyś chodzili do przedszkola. Franio o tym wiedział, bo opowiadali mu różne śmieszne historie z dzieciństwa… To dlatego tak bardzo chciał zostać przedszkolakiem! Ale dzisiaj już chyba nie chciał… Martwił się, jak to będzie bez mamy…
– Mamusiu… Ja nie chcę tam iść! Możesz zabrać mnie do domu?
– Franiu, ja idę do pracy, a  ty idziesz do przedszkola. Jestem pewna, że poznasz super kolegów i koleżanki, a pani nie pozwoli ci się nudzić. Przecież zna tyle fantastycznych zabaw!
Gdy wchodzili do szatni, po policzkach Frania spływały małe łezki…
– Cześć, jestem Tomek. – Franek usłyszał nagle głos kolegi siedzącego obok. – Pobawimy się razem?
Na twarzy chłopca od razu pojawił się uśmiech. Złapał Tomka za rękę, pomachał mamusi na pożegnanie i razem z nowym kolegą przekroczył próg przedszkolnej sali. Tomek od razu podbiegł do wielkiej skrzyni… Franek zrobił to samo. W tej skrzyni ukrywały się drewniane tory, kolorowe wagoniki i lśniące lokomotywy. Do Frania i Tomka dołączyła też Hania. Już po chwili na dywanie wyrosły kolejowe drogi, tunele, mosty… Pędziły po nich kolorowe pociągi, a w przedszkolnej sali co chwila słychać było: „ciuch, ciuch, ciuch” lub głośny gwizd lokomotywy: „uuuuuuuuuu”.
Okazało się także, że Tosia przyniosła do przedszkola wielki pluszowy samolot! Pozwoliła się nim pobawić Franiowi przez chwilę… Razem z Tomkiem latali nad zbudowaną trasą dla pociągów.
Potem pani zaprosiła ich do wspólnej zabawy w kole, do malowania farbami i lepienia z plasteliny. A gdy Franio poczuł, że zaczyna mu burczeć w brzuszku, na stole czekał już pyszny obiad, który wszyscy zjedli ze smakiem. Po obiedzie przyszła po Frania mama.
– Mamo, mamo! Nie zgadniesz! Wiesz, ile zabawek mamy w przedszkolu? Pociągi… i tory… A Tosia dała mi się pobawić swoim samolotem! – wykrzyczał Franio jednym tchem, wpadając do przedszkolnej szatni.
– To chyba znaczy, że nie nudziłeś się w przedszkolu, co? – powiedziała mama, ściskając Frania na powitanie.
– Tu nie można się nudzić! – oznajmił Franio. I zaraz spytał: – Czy jutro też przyjdę do przedszkola?
– Oczywiście – rzekła z uśmiechem mama. Była bardzo dumna ze swojego małego zucha”.[2]

Celem programu wychowawczego przedszkola jest wsparcie wielopoziomowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. Realizacja programu odbywa się przy współpracy z rodzicami.

Program wychowawczy będzie realizowany w oparciu o następujące bloki tematyczne:

  • W PRZEDSZKOLU:

– wdrażanie do uważnego poruszania się w budynku i w ogrodzie przedszkolnym,
– rozwijanie umiejętności komunikacji z dorosłymi i dziećmi,
– uświadomienie konieczności używania zwrotów grzecznościowych,
– kształtowanie poczucia przynależności społecznej (do rodziny, do grupy przedszkolnej oraz wspólnoty narodowej),
– kształtowanie pozytywnych postaw podczas zabaw, zajęć, uroczystości,
– kształtowanie odporności emocjonalnej (radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach, podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania, rdzenie sobie ze stresem i porażkami,
– budowanie systemu wartości (wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe),
– przestrzeganie umów i zasad.

  • W SZATNI:
    – kształtowanie samodzielności w zakresie wkładania i zdejmowania odzieży i obuwia,
    – wdrażanie do utrzymania porządku w szatni (odkładanie odzieży, obuwia, rzeczy osobistych na wyznaczone miejsca).
  • W SALI:
    – kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych,
    rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i współdziałania w grupie podczas zabaw, uroczystości i podejmowanie prób rozwiązania konfliktów w drodze negocjacji,
    – wzmacnianie więzi grupowej,
    – wdrażanie do postępowania zgodnie z przyjętymi normami i zasadami,
    – wdrażanie do porządkowania otoczenia i dbania o nie,
    – rozwijanie empatii i właściwego reagowania na potrzeby innych,
    – rozwijanie umiejętności obdarzania uwagą nauczyciela i dzieci.
  • W ŁAZIENCE:
    – poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia,
    – cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej,
    – wdrażanie do bezpiecznego i prawidłowego korzystania z łazienki,
    – wdrażanie nawyków higienicznych – kształtowanie samodzielności w zakresie czynności fizjologicznych oraz higienicznych (mycie rąk i zębów z przestrzeganiem kolejnych etapów tych czynności, wycieranie nosa)
  • PRZY STOLE:
    – poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole podczas posiłków,
    – przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas posiłków (prawidłowe posługiwanie się sztućcami, zachowanie prawidłowej postawy),
    – kształtowanie samodzielności oraz nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole,
    – przekazywanie i utrwalenie wiedzy na temat zdrowego stylu życia (wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności),
    – kształtowanie i utrwalenie poprawnych nawyków higienicznych wśród dzieci związanych z kulturą spożywania posiłków.
  • POZA PRZEDSZKOLEM:
    – uświadomienie konieczności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas spacerów, wycieczek, wyjazdów itp.)
    – unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu,
    – przestrzeganie zasad bezpiecznego przechodzenia prze jezdnię,
    – przestrzeganie umów związanych z korzystaniem ze środków transportu,
    – nieoddalanie się od grupy, reagowanie na sygnał nauczyciela,
    – zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych,
    – kształtowanie bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób.

Program wychowawczy „MAŁY ZUCH” skierowany jest dla dzieci 2,5 – 3 letnich i realizowany będzie podczas całego pobytu dzieci w przedszkolu, a jego treści będą integrować się z treściami edukacyjnymi. Zadania wychowawcze realizowane są w sposób ciągły przez nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, a także poprzez stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni wspierają działania nauczycieli.

Realizacja programu odbywać się będzie przy zastosowaniu różnorodnych metod pracy:

a) metody czynne – oparte na działalności dziecka:
– metoda ćwiczeń,
– metoda zadań stawianych dziecku,
– metoda kierowania własną aktywnością dziecka,
– metoda samodzielnych doświadczeń,

b) metody słowne:
– metoda żywego słowa,
– instrukcje i objaśnienia,
– sposoby społecznego porozumiewania,
– opowiadania, rozmowy,

c) metody percepcyjne – opierające się na obserwacjach:
– metoda przykładu,
– metoda pokazu i obserwacji,
– metoda uprzystępniania sztuki.

Nowatorskie metody nauczania:
– metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana,
– pedagogika zabawy „Klanza”,
– logorytmika,
– techniki parateatralne: drama, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, teatrzyk pacynkowy, zabawy paluszkowe,
– zabawy badawcze, doświadczania, obserwacje przyrodnicze,
– zabawy i ćwiczenia relaksacyjne.

Formy pracy:
-indywidualna,
-zespołowa,
-grupowa.

[1] https://blizejprzedszkola.pl/maly-zuch-opowiadanie,2,5830.html [dostęp: 02.05.2024].

[2] https://www.misuszatekwrzesnia.pl/artykuly/1338-maly-zuch-wiersz.html [dostęp 05.05.2024].

„CHCĘ MIEĆ PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ CIAŁĄ”

W roku szkolnym 2024/2025 w grupie Motyle realizowany jest program własny z gimnastyki korekcyjnej pt. „Chcę mieć  prawidłową postawę ciała”, którego celem jest zapobieganie wadom postawy ciała.  Program opiera się na „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”, „Gry i zabawy ruchowe” R.Trześniowskiego, „Wychowanie fizyczne” K.Wlaźnik  , a także  doświadczeniu autorki.

Dzieci uczestnicząc w w/w. programie dbają o ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową, która jest źródłem zabawy i radości. Realizacja programu umożliwia dzieciom opanowanie umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy ciała co jest niezbędnie dla zdrowia każdego człowieka. Świadome uczestnictwo w zajęciach pozwala na kształtowanie potrzeby samokontroli prawidłowej postawy ciała.

Cele ogólne programu:
Wspomaganie  harmonijnego rozwoju dziecka poprzez kształtowanie umiejętności ruchowych oraz prawidłowych nawyków  postawy ciała.

Cele szczegółowe:

  • Możliwość zaspokajania naturalnej potrzeby własnego  ciała
  • Rozwijanie sprawności  ruchowej
  • Kształtowanie wszechstronnego rozwoju dziecka
  • Opanowanie czucia dobrej postawy w różnych pozycjach ciała
  • Wzmocnienie mięśni całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • Wdrażanie do rekreacji  ruchowej
  • Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie
  • Rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości
  • Doskonalenie sprawności ogólnej
  • Kształtuje szybkość reakcji
  • Wdrażanie dzieci do samokontroli i samooceny podczas zajęć
  • Wdrażanie do ćwiczeń i zabaw w domu

Pożądane osiągnięcia dziecka:
Dziecko po zakończeniu cyklu dodatkowych zajęć ruchowych z elementami gimnastyki korekcyjnej przejawia wiele  pożądanych umiejętności i postaw:

  • Czynnie uczestniczy w procesie edukacyjnym
  • Wykazuje troskę o zachowanie prawidłowej postawy ciała
  • Nabywa umiejętności  współdziałania w grupie
  • Potrafi ocenić swoją postawę
  • Kształtuje własną sprawność  ruchową
  • Wzmocnia mięśnie ciała
  • Wzmocnia obraz samego siebie poprzez zdobyte umiejętności
  • Wyrobia w sobie samokontrolę i samoocenę
  • Rozumie potrzebę ruchu
  • Potrafi zademonstrować ćwiczenie i nauczyć  zabawy

Metody pracy:

  • metodę zabawowo-naśladowczą,
  • metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
  • metoda ruchowej ekspresji twórczej,
  • metoda ścisła,
  • metody twórcze – ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, C. Orffa – powiązanie ruchu z  muzyką, ruchu rozwijającego W. Scherborne.

Formy pracy:

  • Indywidualna
  • Grupowa
  • Zbiorowa

„MOJE MAŁE EMOCJE”

 

Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie,  musicie dostrzec że  najwyższa jest radość z pokonanej trydności, osiagniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania i władania”.
(Janusz Korczak)

W roku szkolny 2024/2025 w grupie Mrówki” będzie realizowany  program z obszaru rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. Towarzyszą nam one w różnorodnych sytuacjach, odpowiadają za nasze relacje ze światem zewnętrznym. W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym również rozwój emocjonalny. W tym czasie dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się i różnicuje ich życie emocjonalne.  Zabawy są podstawową formą działania dzieci, dającą możliwość przeżywania różnorodnych uczuć. Poprzez nie, dzieci stwarzają fikcyjne sytuacje, w czasie których przeżywają szczere uczucia. Okres przedszkolny odznacza się tym, że szybko wzrasta zakres i liczba typowych sytuacji,  które są źródłem przeżyć uczuciowych. Jest to okres, w którym dzieci mogą wykształcić umiejętności i dobre nawyki emocjonalne takie jak: rozpoznawanie stanu emocjonalnego, w którym aktualnie znajduje się, odczytywanie stanów emocjonalnych innych osób, okazywania przeżywanych emocji w sposób akceptowany społecznie. Zdobyte wówczas umiejętności są znaczące w późniejszym życiu. Umożliwiają właściwe zachowanie się dzieci w różnych sytuacjach wobec innych ludzi. Pomagają w radzeniu sobie z napotykanymi trudnościami, niepowodzeniami.

Cele ogólne programu:

  • ukierunkowanie rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci,
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
  • kształtowanie osobowości dziecka.


Cele szczegółowe programu:

  • rozpoznawanie i nazywanie przeżywanych stanów emocjonalnych, kontrolowanie ich oraz wyrażanie w sposób akceptowalny społecznie,
  • rozwijanie słownika czynnego i biernego dzieci określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe (smutek, zmartwienie, przykrość, cierpienie, radość, zadowolenie, szczęście, duma, wściekłość, złość, nieśmiałość, lęk, gniew, zdziwienie, odwaga, , nienawiść, itd.),
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej oraz empatii,
  • rozwijanie umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych interakcji z innymi dziećmi,
  • kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości,
  • kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań,
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (odporność na porażki i stres).
  • budowanie systemu wartości dzieci.

Formy pracy:

  • zajęcia grupowe dla dzieci,
  • zajęcia indywidualne z dziećmi (według potrzeb).

Metody pracy:

  • bajki psychoterapeutyczne,
  • techniki relaksacyjne (program E.Snell „Uważność i spokój żabki”, bajki relaksacyjne),
  • techniki wyobrażeniowe,
  • pogadanka, rozmowa, opowiadanie,
  • burza mózgów,
  • odgrywanie ról, drama,
  • techniki plastyczne (rysunki, plakaty),
  • ilustracje, historyjki obrazkowe,
  • zabawy ruchowe,
  • gry dydaktyczne,
  • gry i zabawy zespołowe: gry matematyczne, zabawy plastyczne, ruchowe,
  • filmy edukacyjne.

Poprzez realizację założeń programu dzieci będą miały możliwość zapoznania się ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych korzystając z nabytych umiejętności oraz doskonalenia relacji z innymi ludźmi. W trakcie zajęć pojawi się wiele okazji do zabawy, ćwiczeń i rozmów o sprawach ważnych na tym etapie życia m.in.: o przyjaźni, o zmianach jakie zachodzą w nas i wokół nas, o sukcesach i porażkach.

„PRZYRODA W CZTERECH KOLORACH PÓR ROKU”

Program zajęć własnych „Przyroda w kolorach czterech pór roku” został skonstruowany na podstawie wniosków pochodzących z roku szkolnego 2023/2024. Wnioski te zakładają pogłębienie wiedzy przyrodniczej i zainteresowanie tematyką ekologii. Program jest przeznaczony dla dzieci 5/6 – letnich na rok szkolny 2024/2025, który będzie realizowany w Przedszkolu Miejskim nr 52 w Sosnowcu. Program zakłada poszerzanie zajęć o tematykę związaną z edukacją przyrodniczą, która rozwinie zainteresowania przyrodą oraz pozwoli na określenie zmian, jakie zachodzą w przyrodzie podczas zmieniających się pór roku. W ramach programu Przedszkole nawiąże współpracę z ośrodkami promującymi wartości przyrodnicze. Program zawiera treści kształtujące postawę proekologiczną rozwijającą umiejętności dzieci w zakresie dbania o środowisko. Zadaniem planu jest wszechstronny rozwój dzieci w zakresie wiedzy przyrodniczej oraz ekologicznej.

Celem głównym programu jest rozwinięcie wiedzy przyrodniczej w oparciu o ukazywanie zmian zachodzących w przyrodzie podczas zmieniających się pór roku, jak i rozwinięciem umiejętności ekologicznych, które pozwolą na kształtowanie postaw osób dbających o środowisko naturalne. Uczestnictwo w programie zakłada wzbudzenie zainteresowania światem przyrody, zachęceniem do spędzania wolnego czasu w jej otoczeniu oraz ukazanie instytucji zajmujących się światem przyrody i dbaniem o nią w ramach ochrony przed działaniem człowieka.

Metody pracy wg Wincentego Okonia:
– Metoda asymilacji wiedzy (pogadanka, dyskusja, opis)
– Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, gry dydaktyczne)
-Metody praktyczne (metoda ćwiczebna

Formy pracy:
– Indywidualna
– Grupowa
– Zbiorowa

Bloki tematyczne

  1. Świat przyrody w kolorach jesieni
  2. Co się dzieje z przyrodą zimą?
  3. Wiosenna przyroda budzi się do życia
  4. Przyroda w okresie letnim

„POZNAJEMY KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ”

W grupie „Biedronki” w roku szkolnym 2024/2025 realizowany jest program własny pt. „Poznajemy kraje Unii Europejskiej”
Od najmłodszych lat dzieci poznają otaczający ich świat przez własne doświadczenia, uzyskiwane informacje, a także przez odpowiedzi na zadawane pytania. Tę ciekawość i pogoń za nowością należy ciągle rozwijać w trwałe zainteresowania zwiększając zasób wiedzy. Będzie to możliwe wówczas, jeżeli realizować będziemy zadania poznawcze, kształcące i wychowawcze przewidziane przez program nauczania.

Dziecko spontaniczne i aktywne ma badać i odkrywać rzeczywistość, doświadczać i przeżywać, bo tak zdobywana wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza i trwalsza. Propozycje wspólnej pracy (nauczyciela i dziecka) muszą uwzględniać fakt dostosowania się wychowanka do wymogów życia w szerszej społeczności.
Realizowane będą zadania dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
Poprzez realizacje zaplanowanych zadań dziecko pozna Unie Europejską i kilka wybranych krajów do niej należących ,w tym swoje państwo Polskę. Pozna kilka podstawowych słów w języku poznawanego kraju. Nabędzie świadomości, że jest mieszkańcem Europy – kraju należącego do wspólnoty – Unii Europejskiej. Program zakłada osiąganie przez dzieci umiejętności twórczego wykorzystywania zdobytej wiedzy o krajach Unii Europejskiej.

Cele główne:

  • poszerzenie wiedzy o krajach Unii Europejskiej,
  • wdrażania do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobycia wiedzy,
  • ułatwienie zrozumienia informacji dotyczących Unii Europejskiej,

Cele szczegółowe:

  • rozpoznaje i nazywa symbole Unii Europejskiej (flaga , hymn)
  • poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla krajów Unii Europejskiej
  • rozpoznaje symbole narodowe innych krajów Unii Europejskiej,
  • zna i nazywa symbole własnego kraju (barwy, hymn, godło),
  • wie, czym są symbole narodowe
  • odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości,
  • zna kilka zwrotów w języku obcym

Metody pracy:

metody czynne – oparte na działalności dziecka:

  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda kierowania własną aktywnością dziecka,
  • metoda samodzielnych doświadczeń,

metody słowne:

  • metoda żywego słowa,
  • instrukcje i objaśnienia,
  • opowiadania, rozmowy,

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa
  • zespołowa