„PRZEDSZKOLE CI POWIE, JAK ZADBAĆ O ZDROWIE”
W latach 2018 – 2020 we wszystkich grupach wiekowych jest realizowany program promocji zdrowia pt. „Przedszkole ci powie, jak zadbać o zdrowie” z zakresu edukacji zdrowotnej.
Celami programu są:
– kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych,
– zdobywania wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zdrowego odżywiania i trybu życia,
– doświadczania świata poprzez wszystkie zmysły,
– przełamywania barier w kontakcie z tym, co nieznane i nowe,
– wdrażanie do przestrzegania zasad higieny, kultury, zachowania przy stole, szacunku dla zdrowia,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– czerpanie radości z aktywnego uczestniczenia w zajęciach, zabawach i ćwiczeniach.
Program obejmuje trzy następujące moduły, które zawierają treści programowe:
I. „MY O SIEBIE DBAMY I OTOCZENIE SPRZĄTAMY”
– Kształtowanie nawyku mycia zębów
– Rozwijanie umiejętności nawyku mycia rąk
– Dbanie o zmysły
– Wdrażanie do utrzymania porządku wokół siebie
- „DZIECI NIE JEDZĄ ŚMIECI”
– Promowanie zdrowego odżywiania
– Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków
– Przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw
– Dostrzeganie roli i zasad bezpiecznego wykorzystania urządzeń gospodarstwa domowego
III. „WIĘCEJ RUCHU DLA MALUCHÓW”
– Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
– Uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych
– Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
– Zabawy na świeżym powietrzu
Cele programu są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Do realizacji w/w celów posłużą metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Metody pracy:
• czynne ( samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, zadań, ćwiczeń)
• słowne (rozmowa, objaśnienia, instrukcje)
• percepcyjne ( pokaz, obserwacja, przykład)
• przekazu niezbędnej wiedzy
• organizacji środowiska
• pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych
• pobudzania zachowań, które sprzyjają zdrowiu
• aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
• elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia bajką”
• metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
• elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA
Formy:
codzienne kształtowanie zdrowych oraz higienicznych nawyków w czynnościach samoobsługowych, pogadanki, uroczystości, udział w programach ogólnopolskich, instruktaż, zabawy dydaktyczne, konkursy, działania praktyczne, wycieczki, warsztaty kulinarne z rodzicami, zajęcia otwarte, ćwiczenia gimnastyczne, zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych, zawody sportowe.
,,PRZEDSZKOLAK NA MEDAL”
To program wychowawczy, który jest realizowany w grupie ,, Pszczółki” w roku szkolnym 2020/2021.
PROGRAM OBEJMUJE TRZY BLOKI TEMATYCZNE:
- Ja i moje przedszkole.
- Jestem samodzielny.
- Dbam o porządek.
Celem programu wychowawczego przedszkola jest wsparcie wielopoziomowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
CELE GŁÓWNE:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
- kształtowanie umiejętności zgodnego obcowania z ludźmi,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- uczenie się rozróżniania dobra od zła i rozpoznawania własnych odczuć,
- rozwijanie poczucia własnej wartości i zdolności emocjonalnej empatii,
- tworzenie postawy zrozumienia i akceptacji,
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i żywieniowych,
- wychowanie dla poszanowania świata roślin i zwierząt,
- kształtowanie wartości rodzinnych, obywatelskich i patriotycznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Program wychowawczy jest zgodny z Podstawa Programową Wychowania Przedszkolnego i zawarty jest między innymi w następujących obszarach:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką
i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
2) szanuje emocje swoje i innych osób;
3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych; 4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają
i przeżywają je wszyscy ludzie;
7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;
8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
Społeczny obszar rozwoju dziecka:
1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób
i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom
i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne
i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
Cele programu są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Do realizacji treści programowych posłużą metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
METODY PRACY
– Metody pracy wg M. Kwiatkowskiej:
metody czynne – oparte na działalności dziecka:
- metoda ćwiczeń,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda kierowania własną aktywnością dziecka,
- metoda samodzielnych doświadczeń,
metody słowne:
- metoda żywego słowa,
- instrukcje i objaśnienia,
- sposoby społecznego porozumiewania,
- opowiadania, rozmowy,
- metody percepcyjne – opierające się na obserwacjach:
- metoda przykładu,
- metoda pokazu i obserwacji,
- metoda uprzystępniania sztuki.
FORMY PRACY:
– indywidualna,
– zespołowa.
„MAŁY CZŁOWIEK W ŚWIECIE PRZYRODY”
Program „Mały człowiek w świecie przyrody” jest programem przyrodniczym realizowanym przez dzieci 5 letnie w grupie „Motyle”.
Program dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci młodszych. Opracowany został zgodnie z Nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego i należy go traktować jako rozszerzenie treści z następujących obszarów edukacyjnych:
II.10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
- 11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
- 18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
- 19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek,
zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie
z nowoczesnej technologii itd.;
Cele główne:
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji
i doświadczeń, - uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o rośliny i zwierzęta
- zapoznanie z podstawowymi zależnościami między środowiskiem i człowiekiem,
- kształtowanie mądrej i umiejętnej współpracy człowieka z przyrodą,
- rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
Cele szczegółowe:
- zna zasady segregowania śmieci,
- rozpoznaje drzewa znajdujące się w ogrodzie przedszkolnym,
- wie jak dbać o przyrodę,
- zgodnie współpracuje z innymi dziećmi,
- czuje się odpowiedzialny za zwierzęta leśne.,
- rozróżnia warunki atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku,
- próbuje owoce i warzywa oraz określa ich smak, zapach i kształt,
- rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt,
- wie, czym żywią się zwierzęta leśne,,
- wie jak powinno się ubierać w zależności od pogody i pory roku,
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie,
- rozpoznaje stany skupienia wody.
Metody pracy wg M. Kwiatkowskiej:
- metody czynne – oparte na działalności dziecka:
- metoda ćwiczeń,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda kierowania własną aktywnością dziecka,
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metody słowne:
- metoda żywego słowa,
- instrukcje i objaśnienia,
- sposoby społecznego porozumiewania,
- opowiadania, rozmowy,
- metody percepcyjne – opierające się na obserwacjach:
- metoda przykładu,
- metoda pokazu i obserwacji,
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
„ZAJĘCIA RUCHOWE Z ELEMENTAMI GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ”
W roku szkolnym 2020/2021 w grupie Mrówki realizowany jest program autorski
„Zajęcia ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej”. Program przeznaczony jest do realizacji zadań z zakresu gimnastyki korekcyjnej i profilaktyki wad postawy. Ma na celu zapobieganie wadom postawy ciała lub zahamowanie jej dalszego rozwoju, a tym samym przywrócenie prawidłowej postawy.
Cele główne:
- Przeciwdziałanie istniejącym wadom i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego
- Niedopuszczanie do powstawania wad postawy
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała.
- Kształtowanie świadomości dzieci i rodziców o istnieniu wady i jej skutkach w wyniku braku korekcji.
- Wykształcenie świadomości własnego ciała.
- Przeciwdziałanie nieprawidłowego nawyku i wytworzenie nawyku prawidłowego.
- Kształtowanie zdolności do długotrwałego utrzymania postawy skorygowanej.
- Usprawnianie motoryki dziecka, podnoszenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu.
- Korygowanie zaburzeń statyki ciała i przeciwdziałanie ich pogłębianiu się.
- Zwiększenie wydolności narządów ruchu, krążenia i oddechowego.
- Zwiększenie ruchomości w stawach, wydłużenie, skrócenie i wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych.
Program jest oparty na założeniach PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
(…..)
- komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
- wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie;
METODY PRACY:
- metodę zabawowo-naśladowczą,
- metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
- metoda ruchowej ekspresji twórczej,
- metoda ścisła,
- metody twórcze – ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, C. Orffa – powiązanie ruchu z muzyką, ruchu rozwijającego W. Scherborne.
FORMY PRACY:
- Indywidualna
- Grupowa
- Zbiorowa
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECKA:
- Ćwiczenia gimnastyczne
- Zabawy ruchowe
- Gry ruchowe
- Forma stacyjna
- Tor przeszkód
- Współzawodnictwo indywidualne i zespołowe
- Ćwiczenia indywidualne
- Ćwiczenia przy muzyce