„PRZEDSZKOLE CI POWIE, JAK ZADBAĆ O ZDROWIE”
W latach 2020 – 2025 we wszystkich grupach wiekowych jest realizowany program promocji zdrowia pt. „Przedszkole ci powie, jak zadbać o zdrowie” z zakresu edukacji zdrowotnej.
Celami programu są:
– kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych,
– zdobywania wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat zdrowego odżywiania i trybu życia,
– doświadczania świata poprzez wszystkie zmysły,
– przełamywania barier w kontakcie z tym, co nieznane i nowe,
– wdrażanie do przestrzegania zasad higieny, kultury, zachowania przy stole, szacunku dla zdrowia,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– czerpanie radości z aktywnego uczestniczenia w zajęciach, zabawach i ćwiczeniach.
Program obejmuje trzy następujące moduły, które zawierają treści programowe:
I. „MY O SIEBIE DBAMY I OTOCZENIE SPRZĄTAMY”
– Kształtowanie nawyku mycia zębów
– Rozwijanie umiejętności nawyku mycia rąk
– Dbanie o zmysły
– Wdrażanie do utrzymania porządku wokół siebie
- „DZIECI NIE JEDZĄ ŚMIECI”
– Promowanie zdrowego odżywiania
– Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków
– Przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw
– Dostrzeganie roli i zasad bezpiecznego wykorzystania urządzeń gospodarstwa domowego
III. „WIĘCEJ RUCHU DLA MALUCHÓW”
– Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
– Uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych
– Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
– Zabawy na świeżym powietrzu
Cele programu są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Do realizacji w/w celów posłużą metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Metody pracy:
• czynne ( samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, zadań, ćwiczeń)
• słowne (rozmowa, objaśnienia, instrukcje)
• percepcyjne ( pokaz, obserwacja, przykład)
• przekazu niezbędnej wiedzy
• organizacji środowiska
• pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych
• pobudzania zachowań, które sprzyjają zdrowiu
• aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
• elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia bajką”
• metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
• elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA
Formy:
codzienne kształtowanie zdrowych oraz higienicznych nawyków w czynnościach samoobsługowych, pogadanki, uroczystości, udział w programach ogólnopolskich, instruktaż, zabawy dydaktyczne, konkursy, działania praktyczne, wycieczki, warsztaty kulinarne z rodzicami, zajęcia otwarte, ćwiczenia gimnastyczne, zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych, zawody sportowe.
,,ABC WYCHOWANIA”
Program wychowawczy pt. „ABC wychowania ” jest przeznaczony dla dzieci 3-4 letnich, który będzie realizowany w grupach „Pszczółki” i „Motyle” w roku szkolnym 2022/2023.
Ma za zadanie wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci oraz poprawę ich zachowań i postaw.
Poprzez zabawy i gry grupowe niwelujemy egocentryzm dziecka w wieku przedszkolnym, wdrażamy je konieczności dostosowania się do pewnych zasad i reguł wspólnej zabawy.
Cele ogólne programu:
- Kształtowanie umiejętności społecznych: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Program obejmuje bloki tematyczne:
- JESTEM KULTURALNY I KOLEŻEŃSKI
- JESTEM SAMODZIELNY
- KONTROLUJĘ SWOJE ZACHOWANIE
- DBAM O BEZPIECZEŃSTWO
– W przedszkolu
– W domu
– Na ulicach i drogach
– W najbliższym otoczeniu
- KOCHAM MOJĄ RODZINĘ I MÓJ KRAJ
Realizacja programu wychowawczego „ABC wychowania” odbywa się w tracie zajęć dydaktycznych, w zajęciach porannych, popołudniowych oraz podczas udziału dzieci w uroczystościach grupowych np. „Pasowanie na Przedszkolaka”, „11 listopada Dzień Niepodległości”, „Wigilijka”, „Dzień Babci i Dziadka”,” Święto Rodziny”, „Dzień Dziecka”.
„DBAMY O PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ CIAŁĄ”
W roku szkolnym 2022/2023 w grupie Mrówki realizowany jest program własny z gimnastyki korekcyjnej pt. „Dbamy o prawidłową postawę ciała”, którego celem jest zapobieganie wadom postawy ciała. Program opiera się na „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”, „Gry i zabawy ruchowe” R.Trześniowskiego, „Wychowanie fizyczne” K.Wlaźnik , a także doświadczeniu autorki.
Dzieci uczestnicząc w w/w. programie dbają o ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową, która jest źródłem zabawy i radości. Realizacja programu umożliwia dzieciom opanowanie umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy ciała co jest niezbędnie dla zdrowia każdego człowieka. Świadome uczestnictwo w zajęciach pozwala na kształtowanie potrzeby samokontroli prawidłowej postawy ciała.
Cele ogólne programu:
Wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka poprzez kształtowanie umiejętności ruchowych oraz prawidłowych nawyków postawy ciała.
Cele szczegółowe:
- Możliwość zaspokajania naturalnej potrzeby własnego ciała
- Rozwijanie sprawności ruchowej
- Kształtowanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- Opanowanie czucia dobrej postawy w różnych pozycjach ciała
- Wzmocnienie mięśni całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
- Wdrażanie do rekreacji ruchowej
- Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie
- Rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości
- Doskonalenie sprawności ogólnej
- Kształtuje szybkość reakcji
- Wdrażanie dzieci do samokontroli i samooceny podczas zajęć
- Wdrażanie do ćwiczeń i zabaw w domu
Pożądane osiągnięcia dziecka:
Dziecko po zakończeniu cyklu dodatkowych zajęć ruchowych z elementami gimnastyki korekcyjnej przejawia wiele pożądanych umiejętności i postaw:
- Czynnie uczestniczy w procesie edukacyjnym
- Wykazuje troskę o zachowanie prawidłowej postawy ciała
- Nabywa umiejętności współdziałania w grupie
- Potrafi ocenić swoją postawę
- Kształtuje własną sprawność ruchową
- Wzmocnia mięśnie ciała
- Wzmocnia obraz samego siebie poprzez zdobyte umiejętności
- Wyrobia w sobie samokontrolę i samoocenę
- Rozumie potrzebę ruchu
- Potrafi zademonstrować ćwiczenie i nauczyć zabawy
Metody pracy:
- metodę zabawowo-naśladowczą,
- metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
- metoda ruchowej ekspresji twórczej,
- metoda ścisła,
- metody twórcze – ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, C. Orffa – powiązanie ruchu z muzyką, ruchu rozwijającego W. Scherborne.
Formy pracy:
- Indywidualna
- Grupowa
- Zbiorowa
„GRY I ZABAWY Z MATEMATYKĄ”
Program własny „Gry i zabawy z matematyką” został skonstruowany na podstawie koncepcji Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej zawartej w „Dziecięcej matematyce”. Program jest przeznaczony dla dzieci 5/6 – letnich na rok szkolny 2022/2023 realizowany w grupie „Mrówki”.
Program zakłada poszerzanie zajęć o tematykę związaną z edukacją matematyczną, która pozwoli na poprawę gotowości szkolnej z tego zakresu oraz zapobiegnie pojawieniu się negatywnych emocji poprzez wzmacnianie pozytywnych doświadczeń związanych z edukacją matematyczną. Zadaniem planu jest wszechstronny rozwój dzieci w zakresie umiejętności matematycznych, jak i przełożenia ich na czynności w praktycznym życiu.
Celem głównym programu jest wszechstronny rozwój i doskonalenie myślenia matematycznego u dzieci w wieku 5/6 lat oraz wykorzystanie informacji zdobytych w trakcie uczestnictwa w zajęciach z w/w programu własnego podczas czynności życia codziennego. Program zakłada kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci szczególnie potrzebnej dla dzieci 6 – letnich przygotowujących się do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Uczestnictwo w programie rozwinie kreatywność oraz samodzielność u dzieci.
Metody pracy wg Wincentego Okonia:
- Metoda asymilacji wiedzy (pogadanka, dyskusja, opis)
- Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, gry dydaktyczne)
- Metody praktyczne (metoda ćwiczebna)
Formy pracy
- Indywidualna
- Grupowa
- Zbiorowa
Program składa się z następujących bloków tematycznych:
- Orientacja przestrzenna i umiejętności społeczne;
- Rytm i rytmiczna organizacja czasu;
- Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania;
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania;
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości;
- Klasyfikacja;
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych jako dalsze doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci;
- Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia;
- Mierzenie płynów i sens mierzenia;
- Intuicja geometryczna, czyli kształtowania pojęć geometrycznych;
- Konstruowanie gier przez dzieci.
„MAŁY EKOLOG”
Program przyrodniczy „Mały ekolog” skierowany jest dla dzieci 5-6 letnich i realizowany będzie w grupie „Świerszcze” podczas całego pobytu dzieci w przedszkolu, a jego treści będą integrować się z treściami edukacyjnymi.
Z uwagi na to, że uczenie się jest procesem aktywnym, dlatego dużą rolę będą odgrywały tutaj metody aktywizujące. Dziecko może stać się aktywnym uczestnikiem, współdecydować o tym, czego i w jaki sposób chce się uczyć. Swoista wrażliwość dziecka, jego zdolność do wnikliwej obserwacji przyrody, a przede wszystkim ciekawość i radość jaką wykazuje ono w bezpośrednim kontakcie z przyrodą daje nauczycielowi nieograniczone wręcz możliwości różnicowania form edukacji przyrodniczej i ekologicznej.
Cele główne:
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
- uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o rośliny i zwierzęta
- zapoznanie z podstawowymi zależnościami między środowiskiem i człowiekiem,
- kształtowanie mądrej i umiejętnej współpracy człowieka z przyrodą,
- rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
Metody pracy wg M. Kwiatkowskiej:
- metody czynne
- metody słowne
- metody percepcyjne
- metody aktywzujące
Formy pracy:
- Indywidualna
- Grupowa
- Zbiorowa
Największe walory posiadają formy bezpośredniego poznawania przyrody, do których zaliczamy:
- zajęcia w ogrodzie
- zajęcia w kąciku przyrody
- organizowanie spacerów i wycieczek
- literatura przyrodnicza
- wykorzystanie nowoczesnych technologii
Program „Mały ekolog” zawiera cztery bloki tematyczne:
- Jesień
- Zima
- Wiosna
- Lato
„POZNAJEMY KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ”
W grupie „Biedronki” w roku szkolnym 2022/2023 realizowany jest program własny pt. „Poznajemy kraje Unii Europejskiej”
Od najmłodszych lat dzieci poznają otaczający ich świat przez własne doświadczenia, uzyskiwane informacje, a także przez odpowiedzi na zadawane pytania. Tę ciekawość i pogoń za nowością należy ciągle rozwijać w trwałe zainteresowania zwiększając zasób wiedzy. Będzie to możliwe wówczas, jeżeli realizować będziemy zadania poznawcze, kształcące i wychowawcze przewidziane przez program nauczania.
Dziecko spontaniczne i aktywne ma badać i odkrywać rzeczywistość, doświadczać i przeżywać, bo tak zdobywana wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza i trwalsza. Propozycje wspólnej pracy (nauczyciela i dziecka) muszą uwzględniać fakt dostosowania się wychowanka do wymogów życia w szerszej społeczności.
Realizowane będą zadania dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
Poprzez realizacje zaplanowanych zadań dziecko pozna Unie Europejską i kilka wybranych krajów do niej należących ,w tym swoje państwo Polskę. Pozna kilka podstawowych słów w języku poznawanego kraju. Nabędzie świadomości, że jest mieszkańcem Europy – kraju należącego do wspólnoty – Unii Europejskiej. Program zakłada osiąganie przez dzieci umiejętności twórczego wykorzystywania zdobytej wiedzy o krajach Unii Europejskiej.
Cele główne:
- poszerzenie wiedzy o krajach Unii Europejskiej,
- wdrażania do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobycia wiedzy,
- ułatwienie zrozumienia informacji dotyczących Unii Europejskiej,
Cele szczegółowe:
- rozpoznaje i nazywa symbole Unii Europejskiej (flaga , hymn)
- poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla krajów Unii Europejskiej
- rozpoznaje symbole narodowe innych krajów Unii Europejskiej,
- zna i nazywa symbole własnego kraju (barwy, hymn, godło),
- wie, czym są symbole narodowe
- odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości,
- zna kilka zwrotów w języku obcym
Metody pracy:
metody czynne – oparte na działalności dziecka:
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda kierowania własną aktywnością dziecka,
- metoda samodzielnych doświadczeń,
metody słowne:
- metoda żywego słowa,
- instrukcje i objaśnienia,
- opowiadania, rozmowy,
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa